donderdag 7 augustus 2014

Water


bron: weheartit.com

We weten allemaal wel dat water heel goed voor je is. Ik dronk altijd veel te weinig. Ja, inderdaad dronk! Ik ben begonnen met voldoende water drinken en het lukt. Ik ben altijd al een slechte drinker geweest. Dronk altijd erg weinig, eigenlijk alleen als mijn moeder me er aan herinnerde of als ik echt dorst had. Daardoor had ik vaak hoofdpijn, voelde ik me futloos en het schijnt zelfs dat je door te weinig drinken slecht slaapt.Ik ben nu al 3 weken bezig met voldoende water drinken en ik merk echt verschil! Het klopt dus dat water goed voor je is en dat je door te weinig drinken hoofdpijn kunt krijgen. Maar waarom is water nou zo gezond voor je? 




Water is een belangrijk element in ons leven. We bestaan voor zo'n 70% uit water en zonder dagelijks water binnen te krijgen kunnen we niet lang overleven.Water zorgt ervoor dat afvalstoffen ons lichaam kunnen verlaten, koelt ons lichaam en heeft nog veel meer belangrijke functies. Ons lichaam heeft per dag 3 liter water nodig. Ongeveer 1 liter krijgen we binnen via vast voedsel, dus moeten we zelf nog 2 liter drinken. Dat is een hoop, maar anders krijg je last van een vochttekort. Bij een chronisch vochttekort, waar je ongemerkt aan gewend raakt, kunnen de lichaamscellen de afvalstoffen niet meer kwijt en vergiftig je jezelf langzaam. Een vochttekort is een echte sluipmoordenaar!

Tekenen van een vochttekort zijn: 
  • Vaak hoofpijn
  • Weinig energie, moe
  • Slechte concentratie
  • Slechte adem
  • Droge mond
  • Doffe huid
  • Droge ogen
  • Gewrichtspijn

Natuurlijk is dit niet altijd allemaal aan de hand als je niet genoeg drinkt. Het zijn voorbeelden die voorkomen bij mensen die te weinig dronken en die weg waren toen deze mensen voldoende dronken. 


Water helpt bij afvallen en op gewicht blijven! Veel mensen krijgen te weinig vocht binnen, wat het afvallen moeilijker maakt. Water is de beste bron van vocht voor je lichaam, doordat het geen calorieën bevat en omdat er geen stoffen in zitten die schadelijk zijn voor je lichaam. Water helpt juist bij het afvoeren van schadelijke stoffen! Water is ook nodig om de vetverbranding op gang te houden. Voldoende water drinken helpt niet alleen het voedsel dat je binnen krijgt makkelijker om te zetten in energie, in plaats van op te slaan als vet, maar ook helpt het makkelijker vet te verbranden dat is opgeslagen in je lichaam. Oke, dit gaat misschien een beetje gek klinken, maar het is toch echt waar. Water drinken kan helpen om een hongerig gevoel tegen te gaan. Wetenschappers hebben ontdekt dat je lichaam dorst nog wel eens wil verwarren met honger. Dus, als je voldoende drinkt, krijg je ook geen vals hongergevoel. Eigenlijk heb ik dit ook wel gemerkt. Ik had vaak van die hongergevoelen en dan al gauw pakte ik wat lekkers, maar sinds ik voldoende water drink is dit eigenlijk ook voor het grote deel weg, tenzij ik natuurlijk echt honger heb. 


Bron: weheartit.com

Ik heb hier een aantal drink-tips! 

  • Vaste tijden
    Maak vaste tijden wanneer je water drinkt
  • Maak het lekker
    Hou je niet zo van water? Voeg dan muntblaadjes, schijfjes komkommer, aardbeien of wat citroen toe.
  • Neem altijd een flesje water mee als je ergens heen gaat. Bij mij zit er standaard een flesje water in mijn tas.
  • Begin de dag met water. Zet een glas water naast je bed en drink het leeg zodra je wakker wordt. Dit helpt je ook nog eens met wakker worden, want doordat je water binnen krijgt, gaan je cellen ook weer harder aan het werk.
  • Drink aan je bureau
    Zet een glas of een fles op je bureau. Dit helpt bij mij echt, ik zit vaak achter mijn laptop aan mijn bureau en doordat ik het glas zie staan denk ik er weer aan om te drinken.
  • Drink voor een maaltijd
  • Geen frisdrank meer
    Oke, voor sommige is deze misschien een beetje extreem. Ik zelf ben er ook aan begonnen, ik drink nu al 2 maanden geen frisdrank meer en eigenlijk bevalt het me wel. Sinds ik gestopt ben met het drinken van frisdrank drink ik nog heel af en toe één glaasje tijdens een verjaardag of een feest. Maar zelfs dan hoef ik het eigenlijk niet meer, wat smaakt dat zoet zeg! Dus eigenlijk drink ik het helemaal niet meer, want ik vind het geen eens lekker meer.
  • App
    Er zijn tegenwoordig heel veel apps die je herinneren om water te drinken, die de hoeveelheid die je drinkt bijhouden. Kijk eens in de appstore of de android store er is genoeg! Ik zelf gebruik de app Water daily. Deze geeft geen herinneringen, maar houd wel bij hoeveel je drinkt. 

Maar pas op! Te veel water is ook niet goed voor je.

Thanks for reading! Heb jij nog tips om beter water te drinken? Laat ze hier beneden achter.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten